site în construcție
  • Regizorii Anca Damian, Marian Crișan, Dan Chișu, Florin Piersic jr. merg mai departe...

    Regizorii Anca Damian, Marian Crișan, Dan Chișu, Florin Piersic jr. merg mai departe...

    Câțiva dintre cineaștii care au ajuns abia în mileniul al III-lea la regia unui film de lung metraj, unii pe drumuri ocolite, și-au consolidat în 2013 filmografia, cu creații cinematografice incluse în palmaresul premiilor naționale ale anului. Anca Damian, de pildă, după ani de operatorie (a fost director de imagine la lung metrajele lui Laurențiu Damian Rămânerera și Drumul câinilor), a regizat în 2009 primul său lumg metraj, Întâlniri încrucișate, după care a urmat originalul și multipremiatul său film Crulic-Drumul spre dincolo, și acum, în 2013, noua premieră, O vară foarte instabilă, un film prezent de trei ori în palmaresul Premiilor UCIN, cu Premiul de regie (ex aequo), acordat Ancăi Damian, cu Premiul de montaj (Ion Ioachim Stroe) și Premiul de muzică (Nathan Larson).   Marian Crișan a impresionat în 2010 opinia publică și critica de specialitate cu un film de mare originalitate, Morgen și a confirmat în 2013, cu filmul Rocker, prezent deasemenea de trei ori în palmaresul Premiilor UCIN: Premiul pentru costume (Alexandra Alexa Ungureanu), Premiul de interpretare masculină pentru rol secundar (Alin State), Premiul pentru coloană sonoră (Mihai Bogos, Kai Tebbel, Olaf Mehl). După cum am văzut în capitole precedente, Dan Chișu – cel care lansase cu mai bine de 20 de ani în urmă Festivalul internațional „DaKINO”, pe care l-a susținut cu pricepere și dăruire de-a lungul anilor – a debutat ca regizor, și el, abia în anul 2010, cu filmul Websitestory, urmat, la distanțe scurte, de Ursul, Și caii sunt verzi pe pereți, ajungând în 2013 la lung metrajul Déjà vu, a cărui protagonistă, Ioana Flora, a fost distinsă, în cadrul Premiilor UCIN, cu Premiul de interpretare feminină pentru rol principal. După ani de actorie, Florin Piersic jr. a abordat și regia de film, întâi cu scurt metraje (printre care unul antologic, Advertising, în care o femeie în vârstă – deloc întâmplător, tocmai mama sa, sublima actriță Tatiana Yekel – își drămuia banii unei pensii, să-i ajungă toată luna), apoi cu lung metrajele Fix alert (în care juca superba actriță Dorina Chiriac) și Eminescu versus Eminem, două filme experimentale, ajungând în 2013 la experimentul cam morbid Killing Time, un film distins în mod cu totul și cu totul surprinzător, la premiile UCIN, cu Premiul de interpretare masculină, acordat lui Cristian Ioan Gutău,  care este mai curând un caz (sau chiar un fenomen) patologic, monstruos, și mai puțin (sau chiar deloc) actor. Câteva detalii despre filmele din anul 2013 ale celor patru regizori amintiți. O vară foarte instabilă de Anca Damian, un film vorbit în engleză, tratează aventura sentimentală la București a unui scoțian, într-un mod original, care poartă pecetea autoarei, cu actori valoroși într-o distribuție internațională, principalii protagoniști fiind  Kim Bodnie, Ana Ularu și Diana Cavallioti, printre colaboratorii regizoarei-scenariste (în afara artiștilor premiați) numărându-se coscenaristul scoțian Philip O’Ceallaigh și directorul de imagine Liviu Marghidan. Filmul lui Marian Crișan Rocker este o incursiune în universul de viață al rockerilor și propune în prim-planul intrigii povestea de viață a unui rocker trecut de prima tinerețe, Victor, un bărbat de 45 de ani, a cărui dragoste pentru fiul său depășește uneori limitele morale acceptabile, între cei doi existând, însă, dincolo de neînțelegerile trecătoare, un solid element de legătură, muzica. Pe lângă colaboratorii premiați, din echipa filmului au mai făcut parte operatorul de imagine Tudor Mircea și actori precum Dan Chiorean (în rolul lui Victor), Crina Semciuc (Iolanda), Ofelia Popii (Laura). Filmul regizorului Dan Chișu Déjà vu este, probabil, cel mai interesant și mai original film din seria debutului său „în cascadă”, în primul rând pentru că propune o formulă expresivă insolită: regizorul este și personajul principal al intrigii, fără a apărea, însă, niciodată pe ecran, el fiind și autorul imaginii, întreaga acțiune reprezentând, practic, unghiul său de vedere, celelalte personaje fiind „văzute” de aparatul de filmat  montat în creștetul său. Practic, filmul detaliază povestea unui triunghi amoros, povestea unui bărbat în floarea vârstei care, după 15 ani de căsnicie, trăiește o aventură sentimentală, cele două personaje feminine principale (soția și amanta) fiind intrepretate de două actrițe performante, Mirela Oprișor (Valeria) și Ioana Flora (Tania). Printre colaboratorii regizorului-operator s-au numărat și scenografa Gyarmath Oana și autorul coloanei sonore Marius Leftărache. Filmul lui Florin Piersic jr. Killing Time spune povestea a doi asasini plătiți aflați în căutarea viitoarelor victime, o poveste, să recunoaștem, destul de ciudată.  Dincolo de personajul malefic jucat de Cristian Ioan Gutău (asasinul # 1),  filmul beneficiază de câteva interpretări antologice datorate actorilor Florin Zamfirescu (cu un monolog de-a dreptul senzațional în rolul unui bătrân în pragul morții), Olimpia Melinte (o vecină timorată) și Florin Piersic jr. (asasinul # 2)...

    autor: Călin Căliman
Articole Toate articolele
Despre noi
Istoria Filmului Românesc este un proiect al Asociaţiei Kinofest.
Acest site este în acest moment in varianta beta, urmând a fi dezvoltat.
Pe site sunt şi articole audio, în prezent sunt  20, la IFR: 1897-1916 şi 1917-1930.

Manager proiect: Valentin Partenie