site în construcție
  • Quod erat demonstrandum...

    Quod erat demonstrandum...

    Chiar dacă anul 2014 a fost considerat, cum am văzut în capitolul anterior, „anul Caranfil” (datorită superbului film Closer to the Moon), una dintre cele mai importante realizări ale anului cinematografic românesc rămâne înscrierea unei premiere de lung metraj în prima linie a „noului cinema”, zona fastă care a introdus filmul național, de câțiva ani încoace, în „lumea bună” a cinematografului mondial. Acest film este Quod erat demonstrandum (Q.E.D.) de Andrei Gruzsniczki, un film de atitudine, cu solid impact social-politic și moral-filosofic, care vizează aberațiile ideologice și securiste ale societății românești totalitare, filmat în alb-negru de Vivi Drăgan Vasile (tocmai pentru a ieși mai bine în evidență gri-urile „epocii de aur”). Narațiunea cinematografică aduce în prim-plan povestea unui tânăr matematician (interpretat de Sorin Leoveanu), autor al unei teoreme revoluționare, care încearcă –  cu sprijinul unei foste colege (Ofelia Popii) – să-și publice lucrarea de cercetare într-o revistă de specialitate a unei universități americane, fără acordul Partidului Comunist, drept pentru care cei doi ajung pe mâna Securității (reprezentată de ofițerul jucat magistral de Florin Piersic jr.). Prin acest film, regizorul Andrei Gruzsniczki – care debutase cu lung metrajul Cealaltă Irina în anul 2009 -  intră, cu drepturi depline, în rândul reprezentanților emblematici ai „noului cinema” românesc, printre care se află, de la Nae Caranfil încoace, Cristi Puiu, Cristian Mungiu, Corneliu Porumboiu, Ruxandra Zenide, Cătălin Mitulescu, Radu Muntean, Călin Peter Netzer, Tudor Giurgiu, Adrian Sitaru, Radu Jude sau documentariști precum Alexandru Solomon, Thomas Ciulei, Florin Iepan... Din păcate, din repertoriul anului cinematografic 2014 au lipsit cam toate aceste nume emblematice, cu excepția lui Corneliu Porumboiu, care a fost prezent, însă, cu un psedo-film, Al doilea joc, prin care ne-a propus nu un film, ci un meci de fotbal comentat. Chiar dacă printre premierele anului a fost și filmul de excepție al lui Andrei Gruzsiczki Quod erat demonstrandum, „noul cinema” românesc a fost modest reprezentat, așadar, în anul 2014. Pe bună dreptate, filmul Q.E.D. a figurat de cinci ori pe lista Premiilor Gopo, repurtând toate cele patru premii de interpretare – pentru roluri principale, Florin Piersic jr. (securistul Alex Voinea) și Ofelia Popii (pentru rolul Elenei Buciuman) și pentru roluri secundare, Virgil Ogășanu (Martin Scăunașu) și Alina Berzunțeanu (Valeria) - și Premiul pentru cele mai bune decoruri (scenograful Cristian Niculescu). Printre nominalizații la premiile pentru roluri principale a figurat și Sorin Leoveanu (interpretul tânărului matematician care declanșează conflictul). Cum subliniam mai sus, filmul beneficiază și de imaginea performantă în alb-negru a directorului de imagine Vivi Drăgan Vasile. În primă și ultimă instanță, Quod erat demonstrandum este și un important film politic, deoarece prezintă convingător, neostentativ, fără prejudecăți, dar și fără menajamente, mecanismul abject al poliției politice din ultimii ani ai regimului dictatorial.

    autor: Călin Căliman
       
Articole Toate articolele
Despre noi
Istoria Filmului Românesc este un proiect al Asociaţiei Kinofest.
Acest site este în acest moment in varianta beta, urmând a fi dezvoltat.
Pe site sunt şi articole audio, în prezent sunt  20, la IFR: 1897-1916 şi 1917-1930.

Manager proiect: Valentin Partenie