site în construcție
  • Mircea Daneliuc, mai derutant ca altădată

    Mircea Daneliuc, mai derutant ca altădată

    Destul de derutant a fost, în acest prim deceniu din veacul XXI, regizorul Mircea Daneliuc. Întâi, prin filmul Ambasadori, căutăm patrie (cu premiera în noiembrie 2003), pe un scenariu propriu, care pleacă de la premisa că ambasada unei imaginare țări africane, Endola, neplătindu-și taxele față de statul român, este evacuată. Pe parcursul desfășurării intrigii se dovedește că ambasada respectivă este un loc corupt, în care își desfășoară activitatea nefastă mulți escroci români, în frunte cu Titi (Horațiu Mălăele), un fost ofițer de securitate, cuibul de escroci fiind condus chiar de ambasadorul Endolei, Patrick Camara (alias Rafael Malenga), părtaș la toate afacerile dubioase făcute sub acoperișul său și sub acoperirea sa. Ambasada respectivă este adăpostul unor traficanți de droguri și valută, dar și un refugiu al „revoluționarilor” din decembrie, care își reclamă drepturile prin simbolul lor, Nelu (Marius Stănescu), lovit, chipurile, de un glonț în gât la revoluție (chiar așa se numea filmul la intrarea în producție: Un glonte în gât), ceea ce se va dovedi că nu este decât o înscenare, pusă la  cale de Titi. O vreme, Nelu o are de partea lui pe amanta sa, Nona (Cecilia Bârbora), secretara ambasadei, soția unui șofer de tir, Mișu (Mircea Rusu), „specialist” în contrabandă internațională. Cam prea multă „ficțiune”, așadar, în acest film cu înscenări și păcăleli, în care, practic, fiecare înșeală pe fiecare, chiar și „revoluționarul” Nelu dă sistematic telefoane la poliție, anunțând atacuri teroriste cu bombă la diferite instituții. Printre interpreți se mai află însuși Mircea Daneliuc (Pictorul), Ion Cojar este un ministru iar Coca Bloos o doamnă de la minister, Florina Cercel este Mariana, mai joacă Serge Abiad (Mansur), Radu Panamarenco (un tată supărat). În filmografia lui Mircea Daneliuc a urmat filmul Sistemul nervos (2005), un film în care imensa Actriță care a fost Rodica Tapalagă a primit, în sfârșit (dar cam târziu!) un rol de prim-plan, ea fiind Nica (de la bunica, desigur), personajul pe care sloganurile publicitare ale filmului l-au prezentat spectaculos: „mam’mare iubește nebunește!”. Aceasta ar fi, în fapt, povestea filmului: bunica Nica – o femeie în vârstă, singură în casa ei de la țară, care are doar două bucurii în viață, să-și dojenească javra canină și să urmărească programul de știri de la televizor –  se închipuie uneori eroină de telenovelă și se îndrăgostește de prezentatorul de știri Paul (nimeni altul decât Mircea Radu!). Pasiunea ei pentru Paul dobândește forme pasoxistice, drept pentru care Nica pleacă la București, să-și vadă de aproape „cerbișorul”, acaparează telecomanda din casa fiicei sale Tuța, face tot ce-i stă în putință să-l întâlnească pe Paul, îl caută la Televiziune, îi scrie, expunându-se la umilințe și batjocură, ba mai mult recurge înspre final și  la o tentativă de sinucidere. Alături de Rodica Tapalagă și Mircea Rusu vedem în film somități interpretative precum Valentin Teodosiu și Dorel Vișan, joacă și Cecilia Bârbora, apar în film și Bujor Macrin, Camelia Zorlescu. Filmul următor al regizorului a fost Legiunea străină (februarie 2008), la care ne vom referi mai pe scurt, nu de alta, dar lipsește din el Cecilia Bârbora și – iertați-ne miopia! – lipsește, parcă, și Mircea Daneliuc. Este prezent în schimb Rică Răducanu (dar, din păcate, nu pe post de fotbalist!), și apar multe „nume noi” precum Oana Piecnița, Radu Iacoban, Radu Ciobănașu, Cătălin Paraschiv, acțiunea petrecându-se între-un sat de munte în care tocmai se declarase gripa aviară și se discuta de zor despre ... legiunea străină. Cecilia Bârbora a revenit în următorul film al lui Mircea Daneliuc, Marilena (martie 2009), în rolul titular, scris pentru ea, ca și alte povestiri din volumul cu titlu omonim (printre care și aceea care a stat la baza filmului Tanti de Șerban Marinescu). Cecilia Bârbora este, așadar, Marilena, o lucrătoare într-o fabrică de încălțăminte, care așteaptă ca iubitul ei, Radu (Serghei Mizil), plecat la muncă în Canada, să o cheme la el sau să se întoarcă, sperând să scape astfel de hărțuielile sexuale ale bărbaților care-i dau târcoale. Până la sosirea lui Radu, însă, Marilena se încurcă cu cel mai bun prieten al acestuia, Sebi (Nicodim Ungureanu). Lucrurile se precipită odată cu sosirea lui Radu (expulzat din Canada, într-un grup de infractori), la mai puțin de două luni după ce Marilena născuse o fetiță. „Doamne, ce urâtă e viața!” spune Marilena înspre final, când orizonturile existenței ei sunt din ce în ce mai întunecate. Filmul lui Mircea Daneliuc cu Cecilia Bârbora – la care au colaborat operatorul de imagine Ion Marinescu și monteuza Corina Stavilă, și în care mai joacă Anca Sigartău, Cornel Palade, Andrea Ivett Eross și Noemi Zsofia Eross – a fost o scurtă și parțială regăsire de sine a regizorului, urmată, însă, de o altă „rătăcire”, filmul Cele ce plutesc, cu premiera în octombrie 2009.  Un film în care personajul central, Avram (Valentin Popescu), după ce a aflat, în Italia, că italienii plătesc bine câinii dresați, pune pe picioare o „tabără” de dresaj, pentru câini de pază, în propria gospodărie de pe malul Dunării, cu gândul de a-i exporta. Numai că, în vecinătate, tocmai se instalase o tabără de rromi, expulzați de la Roma, astfel încât, înainte de a duce, el, câinii dresați la Roma, conflictele din Italia se mută pe malul Dunării, în imediata apropiere a gospodăriei sale, iar printre „cele ce plutesc” pe apele fluviului, plutește și un cadavru. Din distribuția filmului fac iarăși parte Nicodim Ungureanu (pe post de polițist), Serghei Mizil (pe post de ceferist),și, printre ceilalți, Oplimpia Melinte, Liviu Pintileasa, Magda Cernat, Toma Cuzin...

    autor: Călin Căliman
Articole Toate articolele
Despre noi
Istoria Filmului Românesc este un proiect al Asociaţiei Kinofest.
Acest site este în acest moment in varianta beta, urmând a fi dezvoltat.
Pe site sunt şi articole audio, în prezent sunt  20, la IFR: 1897-1916 şi 1917-1930.

Manager proiect: Valentin Partenie