site în construcție
  • Șerban Marinescu, un cineast activ din „vechea gardă”

    Șerban Marinescu, un cineast activ din „vechea gardă”

    Regizorul Șerban Marinescu intra în mileniul III cu filmul Turnul din Pisa (premiera în octombrie 2002), un atractiv film de acțiune scris de D.R.Popescu, în care se întâmplă multe și abia în final se descurcă ițele. Ioana (interprtetată de Ioana Flora), fiica unui cântăreț la țambal (căruia i-a preluat meseria), se mărită cu un coleg de conservator, și, în noaptea nunții, conform unui vechi obicei, este răpită de prieteni, care o duc acasă, unde, însă, se află și câțiva necunoscuți cu cagule, care jefuiesc casa, și cu care nuntașii intră în conflict deschis, mireasa reușind să anihileze un infractor (pe care îl lovește de câteva ori cu o „cheie de acordaj”). Acuzată de omor, fata este condamnată la zece ani de închisoare.  În penitenciar se împrietenește cu trei lăutari simpatici care ispășesc o pedeapsă pentru furt de combustibil (intră în acțiune, așadar, trei monștri sacri, pe numele lor Gheorghe Dinică, Dorel Vișan și Valentin Uritescu, respectiv Gigi, Dorel și Vali), amiciție continuată și după eliberarea Ioanei, care acceptase un post de instructor artistic al penitenciarului. Printr-un joc al întâmplării, cei patru ajung în casa unui miliardar (eram în „era milioanelor”), Ștefan (Gheorghe Visu), care vroia să investească bani într-un film documentar despre penitenciare. Numai că Gigi, Dorel și Vali își dau seama că Ștefan este unul din capii furtului de combustibil la care participaseră, ba mai mult, sunt indicii că actualul miliardar dăduse o spargere în casa unei tinere mirese. După alte peripeții – unele tragice – Ioana descoperă că, într-adevăr, Ștefan este autorul nenorocirii care i-a distrus viața. Regizorul Șerban Marinescu a mai realizat în primul deceniu al veacului III încă trei filme: Magnatul, Ticăloșii – două filme considerate, pe bună dreptate, politice - și Tanti (acesta din urmă prezentat pe ecrane, însă, abia la începutul deceniului următor). Magnatul (cu premiera în luna noiembrie 2004), un film scris de ziaristul Bogdan Ficeac, are multe tangențe cu întâmplări și personaje reale, din realitatea imediată, cel puțin ca „punct de plecare”: patronul („mogulul”) unui mare trust de mass-media, Mircea Moraru (alias Dorel Vișan), este suspectat că s-ar putea implica în anumite jocuri politice, pentru a obține reeșalonarea unor mari datorii pe care le are trustul. Asociați ai săi intenționează să-l înlăture de la conducerea trustului și să facă o înțelegere profitabilă cu partidul aflat pe primul loc în sondajele pregătitoare ale alegerilor. Moraru simte „mișcarea”, înțelege că intră, fără voia lui, pe „nisipuri mișcătoare”, dar încearcă să reămână fidel principiilor sale de viață, care i-au cam distrus, însă, viața personală: soția, Elena (Valeria Sitaru), este internată într-un ospiciu, iar fata, Dana (Ana Ularu) a devenit o adolescentă „rebelă”. În plus, în urma unui control medical, magnatul află că are cancer. „Nu-mi pare rău că mor – îi spune el doctorului – , îmi pare rîu că nu m-am priceput să trăiesc”. Ceea ce reușește în primul rând filmul – și datorită lui Dorel Vișan! – este conturarea unui portret cinematografic veridic, complex și puternic al unui personaj contemporan. Din distribuția amplă au mai făcut parte, printre alții, Olga Tudorache, Gheorghe Dinică, Horațiu Mălăele, Răzvan Vasilescu, Constantin Codrescu, apoi Adriana Bahmuțan și Radu Herjeu (reporteri și prezentatori TV), Ion Lupu (prim ministru!), Coca Bloos (pacientă în ospiciu), Valentin  Uritescu (un medic), Manuela Hărăbor (o prietenă), Ștefana Zamfirescu (Elena Moraru tânără). Prin Ticăloșii (2007), Șerban Marinescu se mai apropie o dată de culisele vieții politice post-revoluționare – de data aceasta pe un scenariu propriu, într-un anume fel, premonitoriu! –, aducând în cadru reprezentanți ai oligarhiilor care dictează politicile  fiscale generatoare de fonduri pentru partide și apelând încă o dată la nume mari ale artei interpretative precum Ștefan Iordache, Gheorghe Dinică, Horațiu Mălăele, Dorel Vișan, Răzvan Vasilescu, Mircea Diaconu, Monica Davidescu...

    autor: Călin Căliman
Articole Toate articolele
Despre noi
Istoria Filmului Românesc este un proiect al Asociaţiei Kinofest.
Acest site este în acest moment in varianta beta, urmând a fi dezvoltat.
Pe site sunt şi articole audio, în prezent sunt  20, la IFR: 1897-1916 şi 1917-1930.

Manager proiect: Valentin Partenie