site în construcție
  • Un „caz aparte” în filmul românesc: regizorul Florin Piersic jr.

    Un „caz aparte” în filmul românesc: regizorul Florin Piersic jr.

    Binecunoscutul actor Florin Piersic jr. a deprins tainele meseriei regizorale „în mers”, adică văzând și făcând. A debutat ca regizor cu un atașant film de scurt metraj, Advertising, povestea unei femei – deloc întâmplător chiar mama sa, minunata actriță Tatiana Yekel –, care, în ziua primirii pensiei, își drămuiește cu minuție și strângere de inimă banii, pentru a-i ajunge în exercițiul dificil al traiului zilnic, vreme de o lună. Un portret individual devine portretul unei întregi categorii sociale,  de oameni necăjiți, care fac față cu greu adverităților și constrângerilor societății contemporane. Într-un timp relativ scurt după ce și-a încercat forțele în filmul de scurt metraj, a propus spectatorilor, în anii 2005 și 2006, două filme de lung metraj, Eminescu versus Eminem, într-o primă fază doar la Cinematecă și la Televiziune, celălalt Fix alert, intrat în circuitul normal al difuzării cinematografice (unde n-a întârziat prea mult). De la primele sale tentative regizorale, juniorul Florin Piersic s-a recomandat ca un cineast experimental, care – cu ținte sociale bine conturate – încearcă, pe teritoriile filmului „cu buget redus”, drumuri stilistice insolite sau, oricum, mai puțin uzitate în filmul românesc. Un colaborator prețios al regizorului la cele două lung metraje a fost actrița Dorina Chiriac, devenită co-scenaristă (la ambele filme) și interpretă în cel de al doilea film. Tandemul regizoral-scenaristic (și nu numai) Florin Piersic jr. & Dorina Chiriac a devenit (cel puțin în perioada realizării acestor filme) un reputat cuplu de cineaști, cu o „marcă a fabricii” foarte bine particularizată.  În filmul Eminescu versus Eminem (care trădează, încă din titlu, intențiile realizatorilor), personaje principale sunt trei studenți la regie care intenționează să facă un film și stau la taclale, vorbind despre propriile proiecte, pe care le relaționează cu filmele altora, într-un dialog spontan, aparent improvizat, filmat în manieră ciné-verité, discuția despre filmele altora prilejuind, cum s-a scris în cronicile de premieră, efecte comice „devastatoare”. Ideea din titlu – care nu trebuie interpretată, neapărat, ca o opoziție între artă și kitsch sau ca o competiție între valoare și non-valoare – este susținută, pe tot parcursul filmului, de recitări, în registre foarte diferite, ale unor versuri eminesciene, care constituie un fel de leit-motiv al peliculei. Interpreții participă dezinvolt la jocul propus de regizor, partea leului revenind trio-ului compus din Mihai Bendeac, Emanuel Pârvu, Constantin Diță, dar mulți alți protagoniști, printre care spirituala Gianina Corondan, Petre Fumuru (altfel decât în buletinele meteorologice), Antonia Ionescu, micuța Ioana Lipcinski, simpaticul Oreste, Florin Piersic-tatăl și Florin Piersic-fiul, lasă urme durabile în trecerea lor prin film. De altă factură tematică, cel de al doilea lung metraj al proaspătului regizor, Fix alert  este, practic, un thriller psihologic cu intrigă polițistă, care, chiar dacă are un aer stilistic asemănător cu primul, din punct de vedere al compoziției lasă să se întrevadă deosebiri radicale. O sumă de cadre „fixe”, de pildă, este utilizată aici pentru portretizarea personjelor introduse în jocul cinematografic. Diferite personaje stau în fața camerei de filmat ca în fața unei oglinzi, recomandându-și în mod original felul de a fi, particularitățile, ticurile, aspirațiile, ciudățeniile, fără a „trăda”, însă, în niciun fel, rolul lor în conflict. Cum spuneam, actrița Dorina Chiriac este o piesă esențială în echipa experimentală a lui Florin Piersic jr., cadrele ei fixe, „la oglindă”, fiind de-a dreptul superbe, o explozie de inventivitate și ingenuitate, de talent și temperament, de fantezie și dezinvoltură, de ironie, auto-ironie și umor. Tatiana Yekel, în rolul mamei, are un monolog special, care comprimă efectele și spaimele tehnicii moderne în cotidianul existenței noastre. De nerecunoscut este seniorul Florin Piersic (acest fapt fiind o performanță, deopotrivă regizorală și actoricească, în sine).  Mai participă în jocul fix-alert al filmului, Florin Piersic jr. însuși, Doru Ana, Petre Fumuru, Monica Davidescu, Emanuel Pârvu, Adrian Mihai...

    autor: Călin Căliman
Articole Toate articolele
Despre noi
Istoria Filmului Românesc este un proiect al Asociaţiei Kinofest.
Acest site este în acest moment in varianta beta, urmând a fi dezvoltat.
Pe site sunt şi articole audio, în prezent sunt  20, la IFR: 1897-1916 şi 1917-1930.

Manager proiect: Valentin Partenie