site în construcție
  • Pe prima poziție în 2013, Poziția copilului

    Pe prima poziție în 2013, Poziția copilului

    După cum o demonstrează Premiile Gopo sau Premiile Uniunii Cineaștilor destinate premierelor românești ale anului 2013, filmul regizorului Călin Peter Netzer Poziția copilului poate fi considerat „filmul anului”. Nu de alta, dar filmul a repurtat atât nouă statuete Gopo – Premiul pentru cel mai bun film, Premiul pentru cel mai bun regizor (Călin Peter Netzer), Premiul pentru cel mai bun scenariu (Călin Peter Netzer și Răzvan Rădulescu), Premiul pentru cea mai bună actriță în rol principal (Luminița Gheorghiu), Premiul pentru cel mai bun actor în rol secundar (Vlad Ivanov), Premiul pentru cea mai bună actriță în rol secundar (Ilinca Goia),  Premiul pentru sunet (Dana Lucreția Bunescu, Cristian Tarnovețchi, Cristinel Șirli), Premiul pentru montaj (Dana Lucreția Bunescu), Premiul publicului (pentru cele mai mari incasări în anul 2013) – cât și Marele Premiu și Trofeul UCIN la Premiile Uniunii Cineaștilor și, tot acolo, unul dintre cele două Premii Academice, acordat minunatei actrițe Luminița Gheorghiu pentru rolurile din Poziția copilului şi Sunt o babă comunistă. Efectiv, filmul lui Călin Peter Netzer, care a ajuns pe ecranele noastre după ce a primit „Ursul de aur” la Berlin, a constituit principalul eveniment artistic al anului cinematografic românesc și, am zice, unul din principalele evenimente artistice ale anului cinematografic internațional (ținând seama de faptul că filmul a repurtat și alte câteva importante premii internaționale, printre care Marele Premiu de la Namur). Cel de al treilea lung metraj al regizorului Călin Peter Netzer (după Maria și Medalia de onoare) este și cel mai personal,  nu de alta, dar autorul a investit în el o intensă trăire sufletească, fiind vorba despre un subiect axat de el și de către celălalt scenarist pe dinamica sinuoasă a unor relații umane. Subiectul filmului vizează în principal relația dintre o mamă dominatoare și fiul ei adult, într-o situație-limită, cum este aceea a accidentului mortal de circulație produs – desigur, fără imtenție – de băiatul său. Într-un soi de paranteză deschisă ar fi cazul să subliniem faptul că premisele scenaristice au pornit de la un caz petrecut în realitate, când o mamă din high-life-ul politic contemporan a încercat să-și absolve de vină fiul, într-o situație oarecum similară, femeia acționând, desigur, „din dragoste”, „cu cele mai bune intenții” (cum o spune titlul unui alt film românesc). Din cel puțin două motive importante, filmul este mai mult și altceva decât cazul real care a determinat, probabil, nașterea acestui film. În primul rând pentru că scenariștii, eliminând conotațiile politice ale întâmplării, s-au priceput să confere narațiunii cinematografice adâncimi psihologice în investigarea relațiilor umane dintre principalii protagoniști ai conflictului. Într-un al doilea rând, filmul a beneficiat de o interpretă de excepție: în rolul mamei dominatoare, Cornelia, apare (cum, pe bună dreptate, i-am spus mai înainte) minunata actriță Luminița Gheorghiu, aflată într-unul dintre cele mai complexe roluri ale prodigioasei sale cariere interpretative (alături de personajele interpretate în Moromeții și Sunt o babă comunistă de Stere Gulea și acela din Moartea domnului Lăzărescu de Cristi Puiu). Cu personalitatea sa acaparantă, actrița conferă personajului interpretat și acțiunilor sale, profunde semnificații umane, morale, filosofice, evidente pe tot parcursul intrigii și îndeosebi în secvențele culminante ale filmului, acelea ale întâlnirii cu familia victimei, secvențe în care se produce și gestul întrucâtva izbăvitor al fiului său (Bogdan Dumitrache). Alături de Luminița Gheorghiu și Bogdan Dumitrache apar în Poziția copilului alți  actori de seamă precum Florin Zamfirescu, Ilinca Goia, Vlad Ivanov, Natașa Raab, Adrian Titieni, Tania Popa, Tudor Corban, care lasă și ei în urmă personaje durabile. Din echipa filmului, pe lângă colaboratorii distinși cu premii naționale (amintiți la începutul acestui comentariu), și alături de producătoarea principală Ada Solomon, au mai făcut parte scenografa Mălina Ionescu, directorul de imagine Andrei Butică, autoarea costumelor Irina Marinescu. Nu este de neglijat faptul că filmul lui Călin Peter Netzer a fost propus să candideze la Premiile Oscar, în competiția pentru „cel mai bun film străin al anului”...

    autor: Călin Căliman
Articole Toate articolele
Despre noi
Istoria Filmului Românesc este un proiect al Asociaţiei Kinofest.
Acest site este în acest moment in varianta beta, urmând a fi dezvoltat.
Pe site sunt şi articole audio, în prezent sunt  20, la IFR: 1897-1916 şi 1917-1930.

Manager proiect: Valentin Partenie