I.D.Sîrbu și „Bivolițele” sale
Filmul care ar fi putut însemna un eveniment artistic în epocă (dar nu s-a întâmplat așa) a fost, în 1968, Corigența domnului profesor de Haralambie Boroş. Povestea acestei „comedii cu cântec” este lungă, de peste un deceniu. S- o urmărim. În 1958 apărea în revista „Film” un scenariu, din punctul meu de vedere, evenimențial, comparabil – fără riscuri – cu „Rinocerii” lui Eugen Ionescu și cu „Procesul” kafkian, intitulat „Bivolițele”, aparținând unui scriitor de calibru, I.D.Sîrbu (a cărui adevărată dimensiune avea să fie descoperită postum și încă necesită revizuiri). Filmul pornit de la acest scenariu i-a fost încredințat, atunci, lui Haralambie Boroș, care tocmai debutase în regia de film, cu doi ani înainte, ecranizând comedia lui Mihail Sebastian „Ultima oră”, în filmul Afacerea Protar, unde jucau Radu Beligan (profesorul Andronic), Ioana Zlotescu (Magda Minu) și Ion Finteșteanu, Ion Iancovescu, Constantin Ramadan, Ion Talianu, Ion Lucian, Jenică Constantinescu. Dacă filmul ar fi urmat linia scenariului și ar fi ieșit pe ecrane atunci , cinematograful românesc, după Directorul nostru de Jean Georgescu, înregistra, neîndoios, încă un succes marcant al comediei satirice. Dar...n-a fost să fie... Citim scenariul inițial (și considerăm mai mult decât oportun un remake!): acțiunea se petrece într- un „oraș vechi, foarte vechi chiar, dintr-o țară să-i zicem nouă” (!), o țară „cu tineri și bătrâni, fericiți și nefericiți, deștepți și fanatici” (!), aceștia din urmă convinși că „toată știința noastră stă în dosare” și visând o societate românească ideală, „societatea în care fiecare român să dea tot, absolut tot, statului, iar statul tot, absolut tot, cetățeanului”. Într-un asemenea oraș dintr-o asemenea țară, un profesor de istorie, Andrei Mureșanu, care locuiește pe strada Vasile Alecsandri la numprul 32, este confundat cu plutonierul pensionar Vasile Alexandru, domiciliat pe strada Andrei Mureșanu la numărul 32 și...obligat să plătească impozit pentru două bivolițe pe care nu le are. De aici, drama: la început, profesorul refuză, protestează, până la urmă se resemnează, dar...este părăsit de nevastă, dat afară din școală, internat la ospiciu etc. etc., pentru ca, după eliberare, să se retragă la țară, unde-l așteaptă în gară...două bivolițe, simpatice, înjugate la un car: „Trenul a plecat. Lampa roșie a ultimului vagon, ca-n clasicele finaluri cinematografice, dispare în perspectivă. Cu ochii lor umezi mari, înfiorători, bivolițele de la rampă urmăresc filosofic vagoanele ce se pierd. Apoi biciul pocnește, ele se urnesc și pleacă. Sfârșit”. Nu s-a întâmplat ca filmul să iasă atunci pe ecrane: a ieșit după zece ani, în ianuarie 1968, după ce din scenariul inițial n-a mai rămas aproape nimic, după ce pelicula a fost interzisă un deceniu, după ce scriitorul a fost întemnițat (nu neapărat din pricina acestui scenariu); la premiera filmului Corigența domnului profesor, povestea originară era, pur și simplu, de nerecunoscut. O frază din decupajul filmului, care ne-a facilitat, ani la rând, supraviețuirea în vremuri de tristă amintire, ne stăruie, insistent, în memorie: „pe mal Maria mulge vaca, în apă se vede invers”. Criticii au fost foarte aspri la premieră, aducând în discuție simplismul, primitivismul gândirii cinematografice (și nu numai cinematografice), ignorând contribuția nefastă a cenzurii vremii la „definitivarea” scenariului. Doar câteva imagini frumoase ale Brașovului – Biserica Neagră, Biserica Sf. Nicolae –, datorate operatorilor Ovidiu Gologan și Iulius Drukmann au reținut atenția criticilor și faptul că „niciunul dintre filmele românești nu a mobilizat atâția ași ai comediei la un loc” (idee cu care îmi începeam cronica din „Contemporanul”, în 19 ianuarie 1968). Iată o singură „foaie” din lista actorilor prezenți pe generic: Jules Cazaban, Grigore Vasiliu-Birlic, Marcel Anghelescu, Al.Giugaru, Ion Manu, Silvia Fulda, Tudorel Popa, Dem Rădulescu, Draga Olteanu, Toma Caragiu, Puiu Călinescu, Horia Căciulescu, Vasile Tomazian, plus – ca voce din off – Radu Beligan. Pe când remake-ul așteptat al scenariului „Bivolițele”? Deși, s-o recunoaștem, suntem departe, azi, de o asemenea distribuție...
autor: Călin Căliman
’’Intre... citeste tot
Acest site este în acest moment in varianta beta, urmând a fi dezvoltat.
Pe site sunt şi articole audio, în prezent sunt 20, la IFR: 1897-1916 şi 1917-1930.
Manager proiect: Valentin Partenie