site în construcție
  • Documentarul, animația și ficțiunea împreună...

    Documentarul, animația și ficțiunea împreună...

    Unul dintre filmele marcante ale anului cinematografic românesc 2011 a fost, neîndoios, lung metrajul Crulic – Drumul spre dincolo de Anca Damian, un film profund original, în primul rând pentru că regizoarea a avut ideea ingenioasă de a mixa, în spațiul unui același film, documentarul, animația și ficțiunea... Din capul locului s-o spunem, această coproducție româno-poloneză a repurtat mai bine de zece premii naționale și internaționale, printre care un „Grand Prix” la Annecy, cel mai important festival mondial de animaţie. Filmul Ancăi Damian pornește de la un caz real, care a zguduit opinia publică mondială, acela al lui Claudiu Crulic, un român arestat în Polonia pentru un presupus furt, și ținut în închisoare în ciuda probelor ulterioare, care arată că, la data jafului, nu se mai afla în capitala Poloniei, el fiind abandonat de toată lumea, până la moartea sa în închisoare, în urma unei greve a foamei. Tot la capitolul „cazului real” intră și faptul (evocat, de altfel, și în epilogul cinematografic) că Ministrul de Externe al României de atunci, Adrian Cioroianu, ca urmare a celor petrecute în Polonia, a demisionat. O primă idee strălucită a regizoarei Anca Damian a fost aceea de a realiza documentarul său despre „cazul Crulic” cu mijloacele specifice filmului de animație, recurgând la o grafică esențializată, și recurgând la tehnici multiple de animare, de la animația pe hârtie decupată până la jocul unor inserții fotografice, regizoarea apelând la cinci animatori cu experiență modestă (Dan Panaitescu, Raluca Popa, Dragoș Ștefan, Roxana Bențu, Tuliu Oltean), care i-au susținut, însă, riguros și convingător intențiile artistice. Din cele spuse până acum reiese, așadar, că regizoarea, pornind de la un caz real, a realizat, practic, un documentar cu mijloace ale filmului de animație. Dar filmul este mai mult și altceva decât atât, pentru că elementele ficționale sunt, la rândul lor, convocate la întâlnirea documentarului cu animația. „Drumul spre dincolo” al lui Claudiu Crulic este povestit chiar de acesta, de pe lumea cealaltă, naratorul nefiind altul decât atât de personalul actor Vlad Ivanov, care relatează toate împrejurările importante ale vieții și morții lui Claudiu Crulic într-un sublim grai moldovenesc. În mod paradoxal, poate, apelând la această soluție ficțională, regizoarea a inclus unele clipe de umor în tragica poveste de viață și de moarte a personajului central, fără a diminua, însă, nicidecum,  gravitatea și dramatismul întâmplărilor relatate, ci, dimpotrivă, potențându-le, prin contrast. Cum spuneam la început, filmul a cucerit lauri importanți pe multe meridiane. Olivier Père, directorul artistic al Festivalului de Film de la Locarno – unde animația Ancăi Damian a primit o mențiune specială, afirmă despre film că „deschide o nouă dimensiune pentru cinema, arătându-ne ce posibilități infinite se află în stare latentă aici, cum putem conecta granițele dintre filmele documentare și de ficțiune, dar și între artele spectacolului, dintre video, fotografie și muzică, în dimensiuni cu totul noi”. Cât despre criticul de peste Ocean, de la „Variety”, Jay Weissberg, el scria că „lucrurile artistice  frumoase și povestea puternică sunt «elementele cheie» ale acestei animații ”. Nu este de neglijat faptul că filmul Ancăi Damian a fost distins cu cea mai înaltă distincție în cadrul Premiilor Uniunii Cineaștilor pe anul respectiv.

    autor: Călin Căliman
Articole Toate articolele
Despre noi
Istoria Filmului Românesc este un proiect al Asociaţiei Kinofest.
Acest site este în acest moment in varianta beta, urmând a fi dezvoltat.
Pe site sunt şi articole audio, în prezent sunt  20, la IFR: 1897-1916 şi 1917-1930.

Manager proiect: Valentin Partenie