Alte „semne ale Renașterii” în primii ani din mileniul III
Între anii 2002 și 2004 au apărut alte câteva promițătoare noi nume de cineaști, ale căror filme pot fi considerate – pe lângă acelea realizate de Nae Caranfil și Cristi Puiu, la care ne-am referit în capitolele anterioare – „semne ale Renașterii” cinematografice. Primul dintre aceste filme a fost Occident de Cristian Mungiu (cu premiera în septembrie 2002). Tânărul regizor – care avea să aducă României, numai peste câțiva ani, unul dintre cele mai înalte premii cinematografice din toate timpurile – intra în lumea filmului de lung metraj cu o comedie satirică și lirică în același timp, despre câțiva tineri atrași de mirajul occidentului, cărora viața le rezervă o serie de surprize. Propunându-și o demitizare a mirajului occidental, regizorul își privește personajele cu accente ironice, dar și cu o anume simpatie și înțelegere, urmărind atent și traiectoria relațiilor lor sentimentale (de unde și lirismul acestei comedii satirice). Joacă în film Alexandru Papadopol, Anca Androne, Tania Popa, Dorel Vișan, Coca Bloos, Tora Vasilescu, Eugenia Bosânceanu, Valeriu Andruță, Ioan Gyuri Pascu. O altă revelație tânără a fost filmul regizorului Radu Muntean Furia (cu premiera în noiembrie 2002). Când și-a intitulat astfel filmul, regizorul s-a gândit, probabil, și la generația „tinerilor furioși” englezi, cei care au lansat un valoros curent cinematografic în perioada post-belică. Personajul principal al filmului, Luca, un tânăr fără ocupație, intră fără de voie în hățișul unei lumi a manelelor, a drogurilor, a curselor ilegale de mașini, dominată de bișnițari și țigani mafioți. Încurcăturile în care intră îi alimentează furia interioară, împingându-l în final la crimă, pentru a-și salva iubita dintr-o situație-limită, practic „fără ieșire”. Cele două personaje „pure” ale intrigii (cel puțin până la proba contrară) sunt interpretate de Dragoș Bucur (Luca ) și Dorina Chiriac (Mona), în „cuibul” ca o fortăreață al mafiei țigănești întâlnim pe Adrian Tuli (Gabonu) și chiar pe Adrian Copilul-Minune (în propriul rol), mai joacă în film Bogdan Uritescu (Sucă), Andi Vasluianu (Felie), Alin Marcu (Crocoi), Emilia Dobrin și Cătălin Naum (părinții lui Luca), Nicodim Ungureanu (șoferul mașinii roșii). Am menționat și numele personajelor în această schiță a distribuției deoarece multe dintre ele vorbesc explicit despre lumea adusă pe ecran de regizorul Radu Muntean și operatorul de imagine Vivi Drăgan Vasile (care a fost director de imagine și la filmul Occident de Cristian Mungiu). Un alt debut performant al anilor respectivi a fost acela al regizorului Titus Munteanu cu filmul Examen (a cărui premieră a avut loc în octombrie 2003). Filmul derulează povestea unui șofer de taxi, acuzat pe nedrept de o crimă în anii regimului dictatorial, care încearcă să-și refacă viața, eliberat din închisoare după ce adevăratul asasin este descoperit, declanșând chiar o anchetă pe cont propriu pentru descifrarea întâmplărilor de atunci. Filmul se numește Examen pentru că printre personajele filmului sunt și o studentă la regie și un student la operatorie care pregătesc un film de examen despre acest „caz real”. Cu Marius Stănescu în rolul șoferului de taxi, cu alți actori marcanți – precum Gherorghe Dinică, Clara Vodă, Gheorghe Visu, Coca Bloos, Valentin Uritescu, Alexandru Bindea - și cu Alexandra Mutu, Luca Ifrim, Ion Anghelescu în distribuție, filmul – servit exemplar și de directorul de imagine Alexandru Solomon, de scenografii Mihnea Tăutu și Călin Papură, de autoarea costumelor Svetlana Mihăilescu, de „sunetista” Dana Bunescu, de montajul Melaniei Oproiu – a marcat în acei ani un moment de vârf al fimului tânăr românesc. Din aceeași perioadă s-a înscris printre reușitele prestigioase ale „noului cinema” românesc și filmul Maria, al regizorului Peter Călin Netzer (cu premiera românească în noiembrie 2003, după ce filmul culegea importanți lauri internaționali, la Locarno, Cottbus și Tübingen și după ce interpreta rolului titular, Diana Dumbravă era nominalizată la premiul european „Felix”). Lung metrajul Maria este portretul de intens dramatism al unei femei din România contemporană, o femeie a cărei viață este un chin continuu: încă tânăra femeie, îmbătrânită prematur de grijile și nevoile vieții, este nevoită să recurgă la felurite compromisuri existențiale, pentru a-și putea hrăni cei șapte copii, ajunge chiar în lumea prostituatelor și va sfârși într-un accident tragic. Pe lângă Diana Dumbravă joacă în film Șerban Ionescu (Ion, soțul Mariei, alcoolic), Luminița Gheorghiu (mama Mariei), Horațiu Mălăele (Milco, prietenul lui Ion), Rona Hartner (șefa prostituatelor), Ana Ularu (fata cea mare a Mariei), Marinela Chelaru (o olandeză pe un tir), Florin Călinescu, Alexandru Bindea, Constantin Drăgănescu, Cristian Iacob, Teodor Danetti, Constantin Dinulescu, Mirela Gorea, Magda Catone. Dintre filmele tinerilor cu „cuvânt de spus” în perioada noastră de referință, aș adăuga doar două titluri: Italiencele de Napoleon Helmis și Milionari de weekend de Cătălin Saizescu (ambele cu premiera în octombrie 2004). Protagonistele povestirii din filmul scris și regizat de Napoleon Helmis, Jeni și Lenuța (interpretate de Mara Nicolescu și Ana Ularu) sunt două surori dintr-un sat oltenesc care vor să ajungă la muncă în Spania sau Italia, și se întorc după o vreme din călătoria lor externă, par „realizate” (au bani, sunt bine îmbrăcate, posedă un scuter, au telefoane mobile, polaroid și casetofon), dar curând se va afla că fetele n-au ajuns nici în Spania, nici în Italia, au fost vândute de tovarășii lor de drum traficanților de carne vie din Kosovo, și obligate să se prostitueze într-un bar din Priștina. Celălalt film, Milionari de weekend, este primul film post-revoluționar care a găsit „drumul spre public”, fiind o savuroasă și antrenantă parodie polițistă, cu elemente de science-fiction (acțiunea petrecându-se după de tezaurul României aflat la Moscova a fost înapoiat statului român). Două bande misterioase vor să captureze o statuie (cu „puteri miraculoase”), ajunsă, printr-un bizar concurs de împrejurări, în posesia a patru adolescenți simpatici (interpretați de Tudor Chirilă, Mihai Bendeac, Andi Vasluianu și Maria Dinulescu), angrenați într-o furibundă cursă de urmărire și ajunși pe litoral. În distribuția acestui film prietenos, regizorul Cătălin Saizescu a distribuit o serie de prieteni, în roluri „sonore”: Oreste (Fane Satar), Mircea Mușatescu (Generalul Pucikov), Mircea Badea (în propriul rol), Kitty Cepraga (Tiji), Alecu Croitoru (Muzeograful), Geo Saizescu (Saizman), Ileana Stana Ionescu (doamna Saizman)...
autor: Călin Căliman
’’Intre... citeste tot
Acest site este în acest moment in varianta beta, urmând a fi dezvoltat.
Pe site sunt şi articole audio, în prezent sunt 20, la IFR: 1897-1916 şi 1917-1930.
Manager proiect: Valentin Partenie