site în construcție
  • Un debut „de excepție”: Bogdan George Apetri

    Un debut „de excepție”: Bogdan George Apetri

    Practic, filmul Periferic de Bogdan George Apetri a fost unul dintre cele mai importante evenimente ale anului cinematografic românesc 2011. Dacă filmul lui Cristi Puiu Aurora, cum am văzut în capitolul precedent, a obținut trei dintre cele mai importante Premii Gopo ale anului cinematografic, lung metrajul de debut al lui Bogdan George Apetri (la rândul lui, o coproducție, de data aceasta româno-austriacă) a repurtat cinci distincții, printre care două premii de interpretare (pentru rol principal și rol secundar feminin) acordate actrițelor Ana Ularu și – respectiv – Ioana Flora, premiul pentru cel mai bun film de debut, premiul pentru cea mai bună imagine (Marius Panduru, devenit, se pare, directorul de imagine numărul 1 al noului cinema românesc) și premiul pentru cel mai bun montaj (Eugen Kelemen).  Personajul central al intrigii, interpretat de Ana Ularu, este o femeie, Matilda Lazăr,  care obține o permisie de 24 de ore dintr-un penitenciar, pentru a participa la  înmormântarea mamei sale, într- o zi în care plănuiește să facă multe, dar „socoteala de acasă” (cum se spune) nu se prea potrivește cu cea „din târg”. În planurile femeii stătea și obținerea unei sume de bani pentru ca, în seara zilei, să se îmbarce, la Constanța, pe un vapor și să părăsească țara. După multe peripeții, printre care neînțelegerile cu fratele, Andrei (Andi Vasluianu) și cu fostul iubit, Paul (Mimi Brănescu), conflictele „deschise” cu cumnata, Lavinia (Ioana Flora), tentativele – reușite, în cele din urmă – recuperării băiatului său de opt ani, Toma (interpretat de Timotei Duma), ajuns într-un orfelinat, ca și tentativele – la rândul lor reușite, în cele din urmă – aflării sumei de bani necesare pentru dorita îmbarcare pe vapor, după multe peripeții, așadar, eroina, cu banii pentru îmbarcarea pe vapor, și cu băiatul cules de pe drumuri, se află în tren, în drum spre mare, numai că, adormită, este furată de propriul băiat, care dispare din nou, fără urmă. Cam acestea ar fi întâmplările „periferice” ale acestui film neorealist, căruia scenariștii – regizorul împreună cu Tudor Voican – i-au conferit un personaj feminin puternic, și  căruia Ana Ularu i-a dăruit o interpretare performantă. Mai joacă în acest remarcabil film de debut al regizorului  Bogdan George Apetri, printre alții, Ion Sapdaru, Ingrid Bisu, Marius Chivu. Neîndoios, numele regizorului debutant Bogdan George Apetri se înscrie după acest film, automat, printre numele principale de cineaști ai „noului cinema” românesc, alături de numele directorului de imagine Marius Panduru, cel care are la activ, ca operator, filme precum scurt metrajul Lampa cu căciulă de Radu Jude sau lung metrajele Ryna de Ruxandra Zenide, Cum mi-am petrecut sfârșitul lumii și Loverboy de Cătălin Mitulescu, A fost sau n-a fost? și Polițist, adjectiv de Corneliu Porumboiu, Cea mai fericită fată din lume și Aferim! de Radu Jude, Weekend cu mama de Stere Gulea, Eu când vreau să fluier, fluier de Florin Șerban,  Restul e tăcere și Closer to the Moon de Nae Caranfil,  De ce eu? de Tudor Giurgiu...

    autor: Călin Căliman
Articole Toate articolele
Despre noi
Istoria Filmului Românesc este un proiect al Asociaţiei Kinofest.
Acest site este în acest moment in varianta beta, urmând a fi dezvoltat.
Pe site sunt şi articole audio, în prezent sunt  20, la IFR: 1897-1916 şi 1917-1930.

Manager proiect: Valentin Partenie