site în construcție
  • Două filme mai speciale...

    Două filme mai speciale...

    Și în anul 2016, cum am văzut, Noul Cinema Românesc a continuat să se afirme cu vigoare...Două dintre aceste filme au avut un caracter mai special. M-aș referi întâi la Miracolul din Tekir de Ruxandra Zenide. Cum bine se știe, Ruxandra Zenide (care realizase filmul Ryna înainte ca regizorul Corneliu Porumboiu să realizeze A fost sau n-a fost? și înainte ca regizorul Cătălin Mitulescu să realizeze Cum mi-am petrecut sfârșitul lumii?, dar a ajuns pe ecranele românești după cei doi regizori, care, la premiera filmelor lor, au fost, pe drept, considerați pionieri ai Noului Cinema Românesc) a intrat cu întârziere în istoria Noului Cinema Românesc. Regizoarea – ale cărei filme sunt coproducții româno-elvețiene, Elveția fiind țara ei de rezidență – revine în 2016 pe ecranele noastre cu un film mai ciudat (încă din titlu), Miracolul din Tekir, un film captivant și misterios care propune în prim plan povestea unei fete simple din Deltă, Mara (Dorotheea Petre), care își susține existența făcând masaje cu nămol terapeutic (într-un peisaj dobrogean cu nămoluri, la rândul său, captivant și miraculos), fiind considerată vraciul unui sat de pescari dar care, după ce rămâne gravidă, și povestește sătenilor că sarcina se datorează nămolului și nu unui om, este izgonită de consătenii ei, care o consideră vrăjitoare, și ajunge într-un hotel din zona lacului Techirghiol, unde funcționează și un centru SPA, acolo cunoaște o femeie bogată și frumoasă, Lili (Elena Löwensohn), între cele două femei (Lili căutând cu disperare să găsească o soluție împotriva infertilității, dorind neapărat să rămână însărcinată) creindu-se o relație și ea captivantă și misterioasă. Scenariul este definitivat de regizoare împreună cu Doina Ruști șu Alex Iordănescu, iar din distribuție mai fac perte, printre alții, Daniela Nane, George Piștereanu, Mirela Oprișor, Nicodim Ungureanu, Mara Nicolescu, Valentin Popescu, Constantin Florescu...Imaginea filmului este asigurată de un director de imagine elvețian, Hélène Lourat. Un film de mare originalitate este și Orizont de Marian Crișan, chiar dacă punctul său de plecare este nuvela clasică a lui Ioan Slavici „Moara cu noroc”. Numai că Marian Crișan nu și-a propus un remake al capodoperei cinematografice Moara cu noroc de Victor Iliu: el și-a propus o adaptare la realități contemporane a tramei din nuvela clasică. Locul cârciumarului Ghiță (Constantin Codrescu) este luat de cârciumarul Lucian (András Hatházi), locul Anei (Ioana Bulcă) este luat de Andra (Rodica Lazăr), Lică Sămădăul (Geo Barton) este Zoli (Zsolt Bogdan), un mafiot al tăierilor ilegale de păduri, hanul de la răscruce este înlocuit de cabana „Orizont” din Munții Apuseni, iar conflictul clasic, cu complicațiile sale sentimentale, este reeditat, în linii mari, dar cu anumite „corecții” (Lucian și Andra, de pildă sunt salvați de deznodământul tragic al personajelor din nuvela lui Slavici și filmul lui Victor Iliu, doar Zoli suferă finalul justițiar). În finalul filmului, Lucian și Andra, împăcați, și împăcați cu sine, trăiesc emoționați sărbătoarea pascală, în noaptea de Înviere. Mai apar în film Radu Ciobănașu (un polițist), Elena Ivanca (Femeia în negru), Maria Seles (Victoria), copilul Vlad Corb. Imaginile operatorului Oleg Mutu sunt performante, atât cele de interior, cât și exterioarele din preajma hanului de la răscruce...

    autor: Călin Căliman
Articole Toate articolele
Despre noi
Istoria Filmului Românesc este un proiect al Asociaţiei Kinofest.
Acest site este în acest moment in varianta beta, urmând a fi dezvoltat.
Pe site sunt şi articole audio, în prezent sunt  20, la IFR: 1897-1916 şi 1917-1930.

Manager proiect: Valentin Partenie