site în construcție
  • Cristi Puiu și Sieranevada

    Cristi Puiu și Sieranevada

    Premiera mondială a filmului Sieranevada de Cristi Puiu a avut loc la Festivalul Internațional de la Cannes, drept pentru care, înainte de a ofericâteva date esențiale despre acest film – o coproducție România-Franța- Bosniași Herțegovina-Croația- Macedonia –, recurg la opinii exprimate în presafranceză. Mathieu Macheret, de pildă, scrie în „Le Monde”: „La prima vedere,Sieranevada se înscrie în câmpul identificabil al cinematografului românesc:planuri-secvență, conversații homerice frizând absurdul, o abordare prozaică cenu vrea să înfrumusețeze banalitatea decorului. Dar filmul nu se reduce la atât.Ceea ce obsedează cinematograful lui Puiu este retranscrierea unui timpaproape real, în care povestirea curge fără întrerupere, ceea ce îi acordăvaloarea de lentă revelație”. Criticul israelian de origine română Dan Făinaruscria despre Sieranevada, după proiecția de la Cannes: „Trei ore, filmăriaproape în întregime într-un spațiu închis, un apartament vechi, familie șiprieteni strânși să celebreze memoria recent dispărutului pater familias, iatăceea ce ar fi putut să sperie publicul obișnuit, să-l țină departe. Nu este demirare că atât de mulți parteneri și-au unit forțele pentru ca filmul să ajungă peecrane. Nu ar fi exclus ca toți aceștia să împartă în final unul dintre trofeeleprincipale ale Cannes-ului, poate chiar pe cel suprem”. Un bun cunoscător alfilmului românesc, Eric Neuhoff, scria în „Le Figaro”: „Cristi Puiu nu stă să-șitragă sufletul o clipă. Vorbele curg șuvoi. La început avem o oarecare dificultatede a afla hramul fiecărui personaj, dar încet-încet piesele acestui puzzle seașează. Filmul este lung, trei ore, dar și această lungime participă la cota deinteres. Vinul dezleagă limbile. Se ivesc prilejurile unor bilanțuri. Precum laRenoir, fiecare are dreptatea sa...Pur și simplu, un film plin de adevăr, care nepune pe gânduri”...Concluzia lui Peter Debruge, în „Variety” este: „Un film carenu-ți dă pace”...Care sunt, de fapt, premisele acestui film care nu-ți dă pace? Latrei zile după atacul terorist asupra redacției săptămânalului parizian CharlieHebdo și la 40 de zile după moartea tatălui său, Lary, un doctor de vreo 40 deani își petrece duminica în familie, cu o reuniune de comemorare a tatălui său.Acestea ar fi premisele intrigii. Printre interpreții filmului întâlnim pe MimiBrănescu (Lary), Andi Vasluianu (Mihăiță), Tatiana Iekel (Evelina), BogdanDumitrache (Relu), Dana Dogaru (doamna Mirică), Ioana Crăciunescu (doamnaPopescu), Ana Ciontea (tanti Ofelia), Eugenia Bosânceanu (vecina în vârstă). Dariată și concluzia unei mini-cronici publicate în revista română „Film” de cătrecriticul turc Alin Tasclyan, președinta în funcție a FIPRESCI (FederațiaInternațională a Presei Cinematografice): „Vedem clar natura relațiilor dintremembrii familiei și ne identificăm cu ei și cu situația, care are o dimensiune cuadevărat universală. Preotul întârzie, tânăra verișoară aduce o prietenărăvășită, sora este supărată pe o vecină vârstnică, susținătoare a sistemuluicomunist, un unchi dubios apare și declanșează o încăierare, iar familia nureușește să se așeze în jurul mesei și să înceapă să mănânce. Referințele laBuňuel și umorul ne oferă o imensă plăcere și fac din Sieranevada un filmparticular. Ar fi trebuit să câștige cel puțin Grand Prix-ul la cea de-a 69-a edițiea Festivalului de Film de la Cannes”.

    autor: Călin Căliman
Articole Toate articolele
Despre noi
Istoria Filmului Românesc este un proiect al Asociaţiei Kinofest.
Acest site este în acest moment in varianta beta, urmând a fi dezvoltat.
Pe site sunt şi articole audio, în prezent sunt  20, la IFR: 1897-1916 şi 1917-1930.

Manager proiect: Valentin Partenie