site în construcție
  • 2012, un an cinematografic eterogen

    2012, un an cinematografic eterogen

    În afara filmelor de prim-plan, despre care s-a vorbit în capitole anterioare, și care au obținut principalele premii naționale ale anului (După dealuri de Cristian Mungiu, Toată lumea din familia noastră de Radu Jude, Despre oameni și melci de Tudor Giurgiu, Undeva la Palilula de Silviu Purcărete, Visul lui Adalbert de Gabriel Achim), anul cinematografic 2012 a avut de toate. Printre debutanții anului se numără și Paul Negoescu cu un film  încă ezitant,   despre iubiri adolescentine,  O lună în Thailanda, în care apăreau Andrei Mateiu, Ioana-Anastasia Anton, Sânziana Necula.  Cum spuneam, anul cinematografic 2012 a avut de toate, a cuprins și ultimul film al regizorului Sergiu Nicolaescu, comedia amară Ultimul corupt din România, de fapt o continuare a unui film anterior al regizorului, Poker, scris împreună cu Adrian Lustig, printre personajele principale fiind, în roluri de efect,  Horațiu Mălăele și Mircea Diaconu. Sergiu Nicolaescu se despărțea, așadar, de cinema, printr-un film cu „priză la public”, aparținând unui gen cinematografic pe care l-a practicat mai rar de-a lungul substanțialei sale cariere filmice (dar l-a practicat, dacă ne gândim la titluri precum Nea Mărin miliardar sau Poker).   Un alt regizor din „vechea gardă” , Radu Gabrea,  a fost prezent pe ecranele anului cu un film mai special, Trei zile până la Crăciun, un film de ficțiune bazat pe elemente documentare despre ultimele trei zile din viața cuplului ceaușist, interpreții familiei prezidențiale fiind Victoria Cociaș și Constantin Cojocaru. Și-a continuat cariera regizorală și Dan Chișu, cu satira Și caii sunt verzi pe pereți, un film despre iluzia îmbogățirii în societatea contemporană, în care apăreau, printre alții, Anca Florescu, Adrian Titieni, Tudor Smoleanu, Ionuț Vișan. Bine reprezentat în palmaresul anului a fost și divertismentul cinematografic. În această ordine de idei, ar fi de amintit întâi comedia romantică intitulată Minte-mă frumos de Iura Luncașu, cu personaje care se caută și se găsesc pe face book, printre interpreți fiind Diana Dumitrescu, Antoaneta Zaharia și Andi Vasluianu.  Un regizor străin care s-a familiarizat cu filmul românesc, Jessus del Cero, a fost,  deasenenea, prezent pe ecrane cu două lung metraje „ușurele” noi, în care a apelat la vedete feminine de prim plan, Ho, ho, ho 2, cu superba Andreea Marin în prim-plan, alături de Dragoș Bucur, și S-a furat mireasa (unul dintre filmele românești cu cei mai mulți spectatori în palmaresul anului cinematografic), un film în care rolul titular aparținea altei superbe, Cătălina Grama, alias Jojo. Să recunoaștem că astfel de filme – necesare, credem, într-un repertoriu echilibrat – au „colorat” întrucâtva un an cinematografic destul de tern altfel (în ciuda unor filme de excepție despre care s-a vorbit în capitole anterioare). Ținând seama de faptul că în repertoriul anului cinematografic au intrat, deopotrivă, filme reprezentative ale „noului cinema” românesc, debuturi mai mult sau mai puțin convingătoare, creații ale regizorilor din vechea gardă (printre care ultimul film al regizorului Sergiu Nicolaescu, care avea să ne părăsească nu mult după aceea, în ianuarie 2013), filme politice și divertismente mai mult sau mai puțin spectaculoase, filme cu spectatori și filme fără spectatori, filme de înaltă calitate și filme de calitate îndoielnică, putem trage fără teama de a greși concluzia că anul cinematografic românesc 2012, un an cu „de toate pentru toți” sau, din păcate, uneori,  „pentru nimeni”, a fost un an eterogen...

    autor: Călin Căliman
Articole Toate articolele
Despre noi
Istoria Filmului Românesc este un proiect al Asociaţiei Kinofest.
Acest site este în acest moment in varianta beta, urmând a fi dezvoltat.
Pe site sunt şi articole audio, în prezent sunt  20, la IFR: 1897-1916 şi 1917-1930.

Manager proiect: Valentin Partenie